Ben je benieuwd naar wat je concreet kunt verwachten in onze opleiding? Hier geven we je een praktijkimpressie van de recente lesdag uit module 2 over Integrative Medicine en kindergeneeskunde.
– 0 –
De dag begint zoals altijd met een terugblik op de voorafgaande les gevolgd door een korte mindfulness-oefening.
Daarna geeft Ines von Rosenstiel, kinderarts en grondlegger van Integrative Medicine (IM) in Nederland, een college. Hierin gaat Ines onder meer in op belangrijke succesfactoren bij de behandeling van kinderen met obesitas, maar ook bespreekt ze populaire kruiden en supplementen in de kindergeneeskunde. Veel ouders of behandelaars gebruiken zulke middelen graag, maar weten te weinig over de interactie met bijvoorbeeld reguliere geneesmiddelen. Ines noemt betrouwbare websites over dat onderwerp met actuele informatie en geeft veel praktijkvoorbeelden.
Karlien Bongers, hoofddocent van de opleiding, introduceert na een korte pauze een casus: “een temperamentvol kind”. Daarin komen zowel theorie, onderzoek als praktijk over onder andere ADHD/ADD aan de orde. Verschillende bewezen effectieve behandelmethodes en leefstijlinterventies passeren de revue, waarbij Karlien onder andere het AGO-FEMS-model behandelt (zie ook het artikel hier) en aandacht besteed aan hoe een “integratieve anamnese” in zijn werk gaat.
Na de pauze is er dan nog een leuk en zeer praktijkgericht onderdeel, een kinderyoga-workshop, om de dag en het onderwerp af te sluiten.
Voor cursisten, maar ook zeker voor docenten, een waardevolle dag!